Pirater utanför Somalias kust, Johnny Depp som Jack Sparrow, skimming-ligor och älskarinnor! Alla är dem exempel av folk som kapar något som är någon annan kärt! Senast i raden att råka ut för detta är en, något, blåögd organisation som vi får läsa om längre ned!
Synas på sociala medier, integrera med kunder och att lyckas skapa en "buzz" runt sin kampanj är varje organisations våta dröm nu förtiden! Det är med med all rätt de önskar sig detta! Om man väl lyckas få ett positivt surr runt sin kampanj så kan det leda till otroligt god PR. Fråga bara Old Spice!
En annan organisation som så gärna velat skapa något positivt men som istället fallit ner för ett stup är bemanningsföretagens riksorganisation.
Bakgrundsinfo:
Vad ska man egentligen kalla någon som är anställd via bemanningsföretag. Att kalla dem för "anställd via bemanningsföretag" kan ju bli ganska långrandigt i slutändan. Därför knäckte riksorganisationen en till synes god idé:
Man skulle kicka igång en kampanj där det svenska folket skulle komma på och rösta fram det ord som man ska tilltala de som är "anställda via bemanningsföretag" med! Vid första ögonkastet kan det säkerligen te sig som en bra tanke!
Innan man drar igång en kampanj där svenska folket får säga sitt så kan det dock vara en god idé att dubbelkolla ett par saker.
1. Att ingen del av det svenska folket innehar en stark negativ attityd gentemot ens bransch.
2. Om det väl existerar en sådan grupp (I detta fall främst unga vänsteraktivister) så kan det rekommenderas att kolla upp så att dessa inte är alltför aktiva på den plattform där man introducerar sin kampanj. (Internet)
Lanseringen:
När hemsidan lanserades tidigare denna månad så mottog man flera seriösa förslag. Bland annat Bemannolog, Uthyrd och Resursare. Men än snabbare fylldes hemsidan på av negativt klingande förslag så som SLAV, "Husalf"och Låtsasanställd!

Dessa "opassande" förslag togs bort och helt plötsligt hade riksorganisationen lyckats hetsa upp en grupp människor som ansåg sig censurerade. Denna grupp har nu kontrat med en konkurrerande facebook-sida och en konkurrerande hemsida. På sin konkurrerande hemsida så har de publicerat en egen topplista med ocensurerade förslag.
Bemanningsföretagens riksorganisation har kontrat med att anmäla motparten för copywrite-brott och således har hetsen spätts på ytterliggare,
Situationen ser nu ut som följer:

2. Medias fokus har riktats mot detta debackel. En stor dagstidning har en artikel om tvisten på sin första sida. I denna artikel nämns även ett par andra "skandaler" som drabbat bemanningsbranschen på sistone.
3. Media länkar hejfriskt till opponenternas hemsida. Nu finns en överhängande risk att en felaktig, och till stor del borttvättad, framtoning av bemanningsbranschen återigen riskerar att färga samhällsdebatten. Naturligtvis är en bemanningsanställd i Sverige inte i närheten av att arbeta under slavavtal men det kan säkerligen vara emotionellt frestande att falla för opponenternas illustrationer.
Med andra ord har riksorganisations önskan om att skapa en "buzz" slagit in! Det är dock inte i ett positivt ordalag "mun-till-mun"-snacket nu sprids. När nu "buzzet" väl är igång, är det lika svårstoppat som en bäbistörstande rottweiler utan koppel!
Riksorganisations kampanj har kapats och i detta fall räcker det inte med en saftig lösensumma för att få den tillbaka!
Andra exempel på marknadsföringskampanjer som slagit helt fel:
Sony skulle marknadsföra sin nya vita PSP (som tidigare bara funnit i svart). Man valde att göra detta genom att illustrera en kamp mellan "den svarta och vita rasen". Inte allt för lyckat.
Att låta en välklädd vit man stå mellan två rader av bugande svarta undersåtar är kanske inte heller att rekommendera. I alla fall inte så länge man inte vill ha tidningsspalt efter tidningsspalt med kritik gentemot företaget!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar