Tänk dig följande: Arbetsveckan närmar sig sitt slut. Du står vid kontorets obligatoriska kaffemaskinen, i full färd med att diskutera förra veckans lyckade konferensresa med en av dina anställda. Helt plötsligt stormar receptionisten in i fikarummet. Högröd i ansiktet basunerar hon ut att Janne Josefsson står i lobbyn och vill prata med dig. Ta tillvara på nedan tips för att undvika att sluta upp som stackarna i något av klippen:
Don´t:
1. Säg inte följande när du tror att kameran är avstängd:
-Vi är öppna mot alla medier utom er. Det finns nåt i ert sätt att arbeta som gör folk vettskrämda. - Helene Nyhus, kommunalråd
- Är det för att vi går djupare än alla andra? - Reporter
- Kanske det. Kanske är all annan journalistik så ytlig. Vi lyckas dribbla bort dem. - Helene
Efter den kommentaren så blev ännu en svensk politiker arbetslös.
2. Ljug inte. Du kan vara säker på att Janne Josefsson har ganska mycket kött på benen om han bestämmer sig att storma in på ditt kontor. Var transparent och sikta på att läka skadan istället för att förneka den. En HIV-positiv patient kan möjligtvis inte bli helt frisk, men han förvärrar enbart sitt tillstånd ifall han förnekar sin sjukdom och vägrar ta bromsmedicin.
Klippet nedan är en favorit, alla kategorier. Det är omöjligt att inte tycka synd om den stackars främlingsfientliga politikern som, med sina egna lögner, lyckats lura in sig själv i ett trångt trångt hörn:
3. Mynta aldrig frasen: "Inga kommentarer". Lika säker som man kan vara på att en misstänkt gärningsmans är skyldig ifall han anlitar Leif Silbersky som advokat, lika övertygade blir vi om att intervjuobjektet antingen ljuger eller undanhåller någonting ifall denne svarar "Ingen kommentar". Välj istället någon mer lämplig undanflykt, 93 % av journalisterna har exempelvis visat sig acceptera "Juridiska skäl" som en anledning för att undanhålla information. Även förevändningen "konkurrensmässiga skäl" och "etiska skäl" accepteras vanligen av journalistkåren.
Do:s
Sanningen är den att Uppdrag granskning, och all annan media också för den delen, kommer publicera sitt scoop vare sig du vill kommentera eller inte. Därför bör du försöka sätta så mycket prägel på deras rapportering som möjligt. Gör ditt bästa för att nyansera bilden så gott det går.
Det är bättre att säga samma sak flera gånger på olika sätt än att säga flera saker bara en gång. Efter en 10 minuter lång intervju så är det upp till editören att välja vilket av dina uttalanden han/hon väljer att publicera. Öka chansen till att få ut ditt budskap genom att utforma alla svar utifrån de tre viktigaste budskapen som du önskar förmedla.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar